Joga w podróży

Po czym poznać jogina w samolocie? Kiedy siada na swoim miejscu, najpierw dłońmi rozsuwa pośladki na boki...

Po co to robi?? Żeby ciężar ciała oprzeć na guzach kulszowych (czyli na kościach pośladków). Jeśli więc w samolocie lub w autokarze zobaczysz osobę, która długo poprawia się i sadowi w fotelu, możesz być pewna, że:

a) to ktoś, kto ma większą świadomość ciała i pracy kręgosłupa niż przeciętni ludzie;
b) znajdziesz z nią wspólny temat do rozmowy.

Ale dobrze, żeby i ciebie rozpoznano jako osobę dbającą o swoje zdrowie. Podczas długich podróży, kiedy skazani jesteśmy na przebywanie w jednej pozycji, warto wykonywać proste ćwiczenia (opracowane na bazie klasycznych asan). Pozwalają uniknąć bólu pleców, skurczów czy drętwienia nóg. A co najważniejsze – przeciwdziałają zakrzepicy żylnej, zagrażającej zwłaszcza w samolocie, gdzie do wymuszonej pozycji nóg dochodzą jeszcze zmiany ciśnienia.

reklama


 Joga w podróży: Rozciąganie kręgosłupa  

Rozciąganie kręgosłupa

* Podnieś zgiętą nogę (bez buta) i postaw ją na siedzisku krzesła.
* Przyciągnij udo do brzucha, jednocześnie mocno wyciągając boki ciała i mostek w górę.
* Ściągnij barki do tyłu.
* Pozostań w pozycji na kilka spokojnych oddechów. Następnie pochyl głowę jak najbliżej kolana i poczuj, jak rozciąga się kręgosłup.
* Potem zmień nogę i powtórz całe ćwiczenie.

 Joga w podróży: Ucisk dla relaksu  

Ucisk dla relaksu

* Załóż nogę na nogę – lewą na prawą – i przesuń ją tak, żeby stopa się uniosła.
* Włóż palce prawej dłoni pomiędzy palce lewej stopy i poruszaj nimi przez minutę-dwie we wszystkich kierunkach.
* Kciukami masuj podeszwę stopy.
* Po chwili przejdź do rozruszania stawu skokowego, czyli nogi w kostce. To samo wykonaj z drugą stopą.

 Joga w podróży: Stopy w ruch  Stopy w ruch

* Unieś stopy z podłogi i wyciągnij je lekko do przodu.
* Wykonuj nimi kółka w jedną, a potem w drugą stronę przez minutę-dwie.
* Jeśli nie masz na to miejsca – poćwicz kółka najpierw jedną nogą, potem drugą.
* Ćwiczenie najlepiej powtarzać przez całą podróż – mniej więcej co pół godziny.

Ewa Biała
instruktor hatha-jogi
fot. Piotr Pulchny/ Czarne-białe
wizaż: Iga Pietryga

Źródło: Wróżka nr 8/2013
Tagi:

Zobacz także

Złość, czyli co w tobie siedzi

Złość, czyli co w tobie siedzi

Czy wiesz, jak uspokoić dzikie zwierzę, które siedzi w tobie? »

Duża moc małych listków: jarmuż, szpinak i inni

Duża moc małych listków: jarmuż, szpinak i inni

Warto dołożyć do posiłku chociaż kilka gramów zielonych warzyw. Będzie nie tylko zdrowszy, ale i smaczniejszy! »

Jak zdrowo przejść na dietę wegetariańską?

Jak zdrowo przejść na dietę wegetariańską?

Odmładza, pomaga schudnąć, daje odporność i poczucie lekkości. Jeśli chcesz przejść na dietę wegetariańską, to sprawdź od czego zacząć. »

Już w kioskach: Październik 2017


Pozostań z nami w kontakcie

mail fb pic YouTube

Wydanie specjalne 1/2018