Joga na alergię

Czy można pokonać alergię tylko za pomocą asan? Hmm, tego zagwarantować nie mogę. Amerykańska Akademia Alergii, Astmy i Immunologii poleca jednak jogę jako terapię komplementarną, razem z przyjmowaniem leków.

Czym właściwie jest wiosenna alergia? Nieprawidłową odpowiedzią organizmu na zagrożenie z powietrza. Układ odpornościowy broni cię przed – jego zdaniem – niebezpiecznymi substancjami rozpylanymi przez rośliny i zaczyna wydzielać za dużo histaminy. Nie zauważa, że reakcja jest przesadna.

Joga może poprawić jakość przepływu powietrza przez płuca i przeciwdziałać tzw. alarmowi histaminowemu. Ćwiczenia regularnie wykonywane mobilizują organizm do walki z dusznościami.

Dvi-pada-viparita-dandasana – pozycja odwróconego kija z dwiema stopami
Dvi-pada-viparita-dandasana – pozycja odwróconego kija z dwiema stopami

Ta asana jest przygotowaniem do mostka, jaki robiliśmy na wf-ie w podstawówce. Jest ona dość trudna. Początkującym polecam łatwiejszy (kobiecy) wariant – na krześle.
• Połóż się na plecach, zegnij nogi i postaw stopy blisko pośladków. Ręce wyciągnij za głowę, zegnij w łokciach i połóż dłonie koło głowy, z palcami zwróconymi ku barkom.
• Z wydechem dźwignij biodra w górę i postaw czubek głowy na podłodze. Zrób kilka oddechów. Jeśli w tym miejscu chcesz zakończyć asanę, oderwij głowę od podłogi, opuść biodra. Połóż się i rozluźnij całe ciało.
• Jeżeli czujesz się na siłach, przejdź do pozycji odwróconego kija: spróbuj wyprostować nogi w kolanach, a klatkę piersiową unieś do pionu.
• Aby wyjść z pozycji, przysuń stopy bliżej głowy, zegnij kolana, podnieś głowę, połóż tułów i głowę na podłogę. Rozluźnij się.

Dvi-pada-viparita-dandasana – pozycja odwróconego kija z dwiema stopami (wariant z krzesłem)
Łatwiejszy wariant na krześle

Potrzebne jest krzesło z wolną przestrzenią między siedziskiem a oparciem oraz podpórki (np. klocki do jogi, książki, wałki), ewentualnie pasek.
• Na siedzisko krzesła połóż złożoną matę do jogi. Siądź na nim od tyłu – nogi przełóż przez „dziurę" w oparciu. Możesz związać uda paskiem, aby kolana nie rozchodziły się na boki.
• Częściowo zsuń pupę z siedziska (kości pośladków mogą być poza krawędzią krzesła). Trzymając się boków krzesła, wychyl się do tyłu i połóż na plecach, tak by druga krawędź siedziska znalazła się pod łopatkami (w miejscu zapięcia stanika).
• Opuść głowę i pod jej czubek podłóż podpórkę. Na podobnej wielkości klocku postaw stopy albo zostaw je na ziemi, zgięte w kolanach.

reklama


• Chwyć dłońmi za tylne nogi krzesła, aby mocniej otworzyć klatkę piersiową.
• Oddychaj spokojnie, głęboko i miarowo. W tej pozycji oczyszczasz drogi oddechowe i odżywiasz płuca. Pozostań w niej od 3 do 5 minut.
• Jeśli dziura w krześle jest dostatecznie duża, możesz wyjść z pozycji „przez oparcie" – wystarczy przesunąć ciało w stronę nóg.
Jeśli nie da rady, unieś się w górę, złap się za oparcie krzesła i wróć do pozycji siedzącej. Siądź na nim głębiej i pochyl głowę, zaokrąglając grzbiet. Chwilę dpoczywaj, potem wstań.

Purvottanasana – intensywne rozciąganie przodu ciała
Purvottanasana – intensywne rozciąganie przodu ciała

• Usiądź na podłodze z wyprostowanymi nogami, dłonie połóż za biodrami, palce skieruj ku stopom.
• Weź głębszy wdech i z wydechem unieś biodra, aby nogi i tułów tworzyły jedną linię. Palce stóp przysuń do ziemi.
• Pozostań w asanie na 5-8 oddechów, wypychając przez cały czas mostek do góry. Wróć do siadu i rozluźnij się.
• Jeśli masz słabe nadgarstki, możesz zacząć od 3 oddechów albo spróbować wariantu z krzesłem:

Purvottanasana – intensywne rozciąganie przodu ciała (wariant z krzesłem)
• Usiądź na krześle. Załóż ramiona za oparcie, spleć dłonie. Z wydechem unieś biodra, prostuj ręce i nogi, dociskaj całe stopy do podłogi. Pozostań w pozycji na kilkanaście spokojnych oddechów, stale rozszerzając klatkę piersiową.

Uwaga: Na alergię polecane są wszystkie pozycje otwierające klatkę piersiową: Kobra, Świerszcz, Łuk, Wielbłąd. Pokazywałam je w tej rubryce wiele razy. Amerykańscy specjaliści zalecają też pozycje Wojownika I i Wojownika II, które opisywałam
we „Wróżce" akurat miesiąc temu, oraz Półksiężyc. Wszystkie one oczyszczają płuca, pomagają w normalnym oddychaniu i wzmacniają całe ciało.

ewa biała
instruktor hatha-jogi
fot.: Piotr Pulchny/Czarne-białe, wizaż: izabela kobiałka

Źródło: Wróżka nr 5/2015
Tagi:

Zobacz także

Joga Festiwal. VI Górski Maraton Jogi w Wierchomli coraz bliżej

Joga Festiwal. VI Górski Maraton Jogi w Wierchomli coraz bliżej

Już za dwa miesiące odbędzie się Joga Festiwal. VI Górski Maraton Jogi w Wierchomli – prawdziwa uczta dla miłośników jogi, doskonałej kuchni i świadomego życia. »

Fit, zero kalorii – obietnica szczupłej sylwetki czy marketingowy chwyt?

Fit, zero kalorii – obietnica szczupłej sylwetki czy marketingowy chwyt?

Czy produkty, które uważamy za zdrowe, rzeczywiście takie są? A jeśli nie, to co z tym fantem zrobić? »

Zdrowie: język powie, co ci dolega

Zdrowie: język powie, co ci dolega

Różowy, sprężysty i wilgotny język świadczy o dobrym zdrowiu. Gorzej wygląda, gdy coś ci dolega. Przyjrzyj się mu w lustrze i już na pierwszy rzut oka zorientujesz się, co to takiego. »

Już w kioskach: 2018

Pozostań z nami w kontakcie

mail fb pic YouTube
Wydanie specjalne 2/2018