Witamina B12 zapewni ci siłę

shutterstock 149795786Brakuje ci sił, czujesz stałe zmęczenie, łapiesz infekcję za infekcją? To może być brak witaminy B¹². Zadbaj o jej obecność w menu, a wszystko się zmieni!

 

Mądrość pokoleń
Od zawsze nasze prababki wiedziały, że fizycznemu osłabieniu zapobiega zjedzenie od czasu do czasu kawałka niemal surowej wątroby albo czerwonego mięsa. Karmiły mięsem, podrobami i rybami rodzinę, przekonywały też dzieciaki do picia mleka i jedzenia nabiału. Te produkty, czego prawdopodobnie babcie nie wiedziały, zawierają duże ilości witaminy B¹² – czyli kobalaminy, która bierze udział w syntezie czerwonych krwinek w szpiku kostnym.

Dopiero w 1934 roku dwaj lekarze z Harvardu, George R. Minot i William Parry Murphy, za udowodnienie jej leczniczych właściwości dostali nagrodę Nobla. Odkryli, że najwięcej B¹² jest właśnie w półsurowej zwierzęcej wątrobie. Bogatą w nią dietą wyciągnęli wielu chorych z ciężkiej anemii. Co ciekawe, w taki sam sposób na Cejlonie od lat leczono wówczas białaczkę, w Europie uznawaną za nieuleczalną.

Na radość życia
Znużenie bez powodu, smutek bez przyczyny? Któż z nas ich nie zna! Okazuje się, że za brak sił do życia też może odpowiadać niedobór wit. B¹² (mniej niż 2,4 mcg dziennie). Stymuluje ona bowiem funkcjonowanie mózgu: wspomaga produkcję serotoniny, neuroprzekaźnika zapewniającego nam dobry nastrój i psychiczną równowagę. Serotonina usprawnia także przetwarzanie białek, tłuszczu i węglowodanów w energię, nie dopuszczając do powstawania poczucia zmęczenia.

B¹² jest niezwykle ważna dla studentów, uczniów i osób pracujących koncepcyjnie: odpowiednia dieta oraz suplementacja zwiększają koncentrację, poprawiają pamięć i wydolność umysłową. Choroby krążenia to cywilizacyjna zmora, ale i tu z pomocą przyjdzie agentka do zadań specjalnych. Zapobiega odkładaniu się w organizmie homocysteiny, substancji odpowiedzialnej za zmiany miażdżycowe oraz dolegliwości będące ich efektem.

reklama


... i Aby mieć dzieci
Niedobór witaminy B¹² może wywoływać kłopoty z żołądkiem, pieczenie języka, trudności w chodzeniu. Zdarza się też, że po długim okresie starań o dziecko partnerzy robią sobie badania i okazuje się, że... w ich organizmach brakuje tej ważnej witaminy. Aby uzupełnić niedobory, wystarczy dziś seria zastrzyków: kilogramy wątroby i mięsa zastąpi 1 mg B¹² w płynie. Dzięki iniekcjom wiele par, na pozór bezpłodnych, dochowało się udanego potomstwa. Większych niż przeciętna dawek witaminy potrzebują też kobiety w ciąży i karmiące (2,6-2,8 mcg dziennie).
­­­­
Nabiał tak, alkohol nie
Wbrew niektórym opiniom B¹² nie jest obecna w fermentowanej soi, awokado, oliwie, oliwkach ani produktach zbożowych. Niewielkie jej ilości znajdziemy za to w niektórych grzybach, np. pieczarkach, i w drożdżach. Zawierają ją też jajka i produkty mleczne, warto więc, by wegetarianie kilka razy w tygodniu uzupełniali roślinny posiłek porcją nabiału. Suplementacja ważna jest dla wegan: kto odrzuca produkty odzwierzęce, powinien przyjmować witaminę B¹² w tabletkach.

Jej wchłanianie odbywa się w dolnej części jelita cienkiego. Osoby pozbawione jego części w wyniku operacji nie absorbują kobalaminy tyle, ile im potrzeba. Powinny więc starannie planować posiłki i korzystać z suplementów lub zastrzyków. Wchłanianie B¹² maleje z wiekiem, a także przy niedoborze żelaza i witaminy B6. Dlatego suplementy z B¹² polecane są osobom po 50-tce, cierpiącym na anemię oraz... mającym słabość do wina i mocnych trunków. Alkohol wyjaławia nasz organizm z witamin i mikroelementów.

Czy B¹² można przedawkować?
Raczej nie. Jej nadmiar co prawda magazynowany jest przez organizm, nie zdarzyło się jednak, by komuś zaszkodził. Kobalamina rozpuszcza się w wodzie, niewchłoniętą wydalamy w moczu i pocie. Mądrość ludowa mówi, że przed charakterystycznym zapachem B¹² na skórze uciekają komary. Ta superagentka zastąpi nawet repelent!

Źródło: Wróżka nr 9/2016
Tagi:

Zobacz także

Złość, czyli co w tobie siedzi

Złość, czyli co w tobie siedzi

Czy wiesz, jak uspokoić dzikie zwierzę, które siedzi w tobie? »

Duża moc małych listków: jarmuż, szpinak i inni

Duża moc małych listków: jarmuż, szpinak i inni

Warto dołożyć do posiłku chociaż kilka gramów zielonych warzyw. Będzie nie tylko zdrowszy, ale i smaczniejszy! »

Jak zdrowo przejść na dietę wegetariańską?

Jak zdrowo przejść na dietę wegetariańską?

Odmładza, pomaga schudnąć, daje odporność i poczucie lekkości. Jeśli chcesz przejść na dietę wegetariańską, to sprawdź od czego zacząć. »

Już w kioskach: Październik 2017


Pozostań z nami w kontakcie

mail fb pic YouTube

Wydanie specjalne 1/2018