Czekoladowy zawrót głowy

Paweł jadał wyłącznie czekoladę i kakao. Rodzice załamywali ręce, pediatrzy straszyli. Aż pewien lekarz powiedział: - Chłopak jest zdrów, zaufajcie jego instynktowi. Pawcio miał więc swojego smakołyku pod dostatkiem. Teraz jest sławnym profesorem w USA, i twierdzi, że karierę zawdzięcza czekoladzie.

Nie ma się co łudzić, ta dieta Cię nie odchudzi. Za to rewelacyjnie wpłynie na nastrój, zdolności umysłowe i poziom energii, gdyż, jak stwierdzili ostatnio naukowcy, kakao i wyrabiana z niego czekolada są wyjątkowo korzystne dla organizmu. Do szczególnych zasług czekolady należy usuwanie negatywnych skutków stresu i działanie antydepresyjne. W ciągu paru minut zwiększa przepływ energii i dodaje sił, wzmacnia serce, koi nerwy, rozjaśnia myśli, wywołuje uczucie zadowolenia i podnosi odporność na infekcje. Czekolada leczy i jest pomocna w terapii około stu chorób. I nie prowadzi wcale, jak sądzono wcześniej, do otyłości, migren, próchnicy czy alergii. Jeżeli jest wytwarzana bez cukru, mogą się nią raczyć nawet diabetycy.

Czekoladowy zawrót głowy Przyjemność czysto zmysłowa

Niedawno kalifornijscy naukowcy odkryli, że w 100 g tego smakołyku znajduje się ponad 650 mg fenyloetyloaminy - substancji pobudzającej, którą produkuje mózg w chwilach fascynacji i zakochania. Pod jej wpływem powstaje więcej dopaminy, odpowiedzialnej za odczuwanie radości. Do tego czekolada zawiera również fenyloalaninę - wybitnie poprawiającą nastrój. Mówiąc prościej: pobudza ona mózgowe ośrodki przyjemności i ekstazy.

reklama

Reguły brązowej tabliczki

Stosując się do zasad diety czekoladowej, zachowasz dotychczasową figurę. Za to osoby marzące o przytyciu nie muszą stosować żadnych limitów energetycznych i mogą sobie pozwalać na dosładzanie, jadanie lodów, pomadek, kremów i musów czekoladowych nawet na tłustej śmietanie. Dieta powinna trwać przynajmniej 4 tygodnie i można ją kontynuować bez ograniczeń.

  1. Każdego dnia zjadaj tabliczkę - 10 dag czarnej, gorzkiej lub 5 dag deserowej czekolady o maksymalnie wysokiej zawartości miazgi kakaowej, najlepiej powyżej 70%. Kupując czekolady słabiej nasycone miazgą kakaową, wybieraj najciemniejsze i najmniej słodkie.
  2. Zamiast kawy i herbaty pij kakao. Jeżeli nie możesz obyć się bez kawy, dosypuj do niej kakao i dolewaj mleko (kawa z czasem zaburza w organiźmie gospodarkę magnezową i wapniową).
  3. Nie jedz wyrobów czekoladopodobnych; zawierają, zamiast masła kakaowego, smalec, masło, łój i twarde margaryny.
  4. Tabliczkę czekolady dziel na cały dzień, tak by zapewnić sobie stały dopływ energii.
  5. Jeżeli nie lubisz gorzkiej czekolady, jedz deserową, z orzechami lub mleczną wysokiej jakości. Pamiętaj jednak, że są leczniczo słabsze.
  6. Staraj się nie używać cukru.
  7. Unikaj ciast, tłuszczu zwierzęcego, pszennego pieczywa, makaronu z pszenicy innej niż 100% durum, kasz z wyjątkiem gryczanej i jaglanej, warzyw strączkowych z wyjątkiem soczewicy i cieciorki, piwa i wódek, słodzonych napojów.
  8. Z nabiałów wybieraj niskotłuszczowe twarogi, sery miękkie i pleśniowe.
  9. Mięso i ryby przyrządzaj bez tłuszczu.
  10. Jadłospis urozmaicaj świeżymi warzywami i owocami.
  11. Na przegryzki jedz, owoce i w małych ilościach - orzechy oraz migdały.
  12. Czekoladą lub kakao możesz zastąpić każdy posiłek. 

Słodki jadłospisCo jest w czekoladzie? 

  • tłuszcze i węglowodany - błyskawicznie zasilają nas energią
  • masło kakaowe - najzdrowszy tłuszcz roślinny - syci na długi czas, bo trawi się go powoli
  • magnez - podnosi sprawność serca i komórek nerwowych 
  • żelazo - uczestniczy w dotlenianiu mózgu, poprawia pracę umysłu
  • niacyna - uwalnia energię zawartą w pokarmie
  • flawonoidy (barwniki) - hamują rozwój miażdżycy

Słodki jadłospis

Na czczo: filiżanka gorącej czekolady.
I śniadanie: kromka pieczywa pełnoziarnistego z twarogiem i zieleniną, jajko po wiedeńsku, pomidor, zielona sałata, ogórek, kakao i owoce.
II śniadanie: 2 pomadki czekoladowe i banan lub jabłko, 2 orzechy włoskie, herbata owocowa.
Lunch: ryba, pierś kurczaka lub indyka z rusztu (200 g) z warzywami bądź surówką, szklanka soku pomidorowego albo wielowarzywnego ewentualnie pomarańczowego bez cukru.
Obiad: pieczarkowa zupa-krem (200 g), wołowy befsztyk (100 g), surówka z kiszonej kapusty, kakao lub czekolada, wiśnie, śliwki, morele (razem 200 g).
Podwieczorek: sałata z surowym szpinakiem, pomidorami, kiełkami i serem feta, doprawiona winegretem plus 100 g ryżu, 10 skórek pomarańczowych w czekoladzie (patrz przepis w ramce obok).
Kolacja: kromka pieczywa pełnoziarnistego z wędzoną rybą lub chudą wędliną, sok wiśniowy lub aroniowy, czekolada na gorąco.

Ambrozja Montezumy


Król Azteków Montezuma wypijał dziennie ponoć 26 dzbanków czekoladowej ambrozji, przyrządzonej ze specjalnymi dodatkami. Jedynym miejscem, gdzie obecnie podaje się ten napój, jest muzeum czekolady w Birmingham, w Anglii. Oto składniki: kakao, gałka muszkatołowa, cynamon, miód, wanilia i chili (brakuje, niestety, zagadkowych kwiatowych płatków, nadających ambrozji legendarny aromat).

Skórki pomarańczowe w czekoladzie


100 g usmażonych skórek pokrój w podłużne paski, zanurz w 20 g rzadkiego lukru, rozłóż na drucianej siatce i susz 4 godziny. Roztop 5 dag polewy czekoladowej, dodaj 10 g uprażonych, posiekanych migdałów. Za pomocą widelca zanurzaj skórki pomarańczy w polewie.

Na gorąco A la Christopher


Zagotuj szklankę mleka, 75 ml 36% śmietany i 2/3 tabliczki czarnej, gorzkiej czekolady. Ukręć kogel-mogel z jednego żółtka i 2 łyżeczek cukru. Wlej gorącą czekoladę do filiżanki, rozlej na wierzch łyżkę kogla-mogla. Podaj z pałeczką cynamonu.

Więcej informacji znajdziesz w książce Annie Perrier-Robert "Czekolada", Wydawnictwo Wiedza i Życie 2001 r.

Alicja Sienkiewicz,
ilustr.: Smok

Źródło: Wróżka nr 9/2004
Tagi:
Już w kioskach: 2020


Pozostań z nami w kontakcie

mail fb pic YouTube

Wydanie specjalne 2/2020