Chwile radości na dolegliwości

Jesienią zazwyczaj rzadko tryskamy szampańskim humorem. Ale nasze samopoczucie wcale nie musi być takie, jak pogoda za oknem. Są trzy rzeczy, które działają niczym czarodziejska różdżka. To śmiech, światło i kolor.

Chwile radości na dolegliwości W jesienne dni, nawet w samo południe, natężenie promieni słonecznych jest aż sto razy mniejsze niż latem. Nie wpływa to na nas najlepiej. Im ciemniej, tym bardziej spada w organizmie ilość serotoniny, neuroprzekaźnika dobrego humoru. W efekcie stajemy się ospali i mało dynamiczni, a co szósta osoba ma fatalny nastrój. Często odczuwasz zmęczenie, niewyspanie i rozdrażnienie? To może być początek jesiennej depresji. Oto, jak możesz sobie pomóc.

Komiczna apteczka

15 sekund serdecznego śmiechu zmniejsza w organizmie poziom kortyzolu, hormonu stresu i obniża ciśnienie krwi, a podnosi ilość serotoniny, wprowadzając nas w stan euforii.
» Zawsze trzymaj pod ręką książkę z żartami, dowcipami rysunkowymi, kolekcjonuj kawały, zbieraj kasety wideo z ulubionymi komediami. Kiedy będziesz w gorszym nastroju, skorzystaj ze swojej "śmiesznej" apteczki. Kilka wybuchów śmiechu rozjaśni świat i przestanie on być taki nieprzyjazny.

W tęczy kolorów

Jeśli chcesz poprawić sobie humor w domu czy w pracy, ustaw na biurku bukiet pomarańczowo-czerwonych kwiatów lub umieść w lampce kolorową żarówkę.
Intensywne barwy wywierają silny wpływ na psychikę, wywołując pozytywne emocje:

» Granat
Uspokaja i daje poczucie bezpieczeństwa, zwalnia oddech i puls oraz obniża ciśnienie krwi.

» Błękit i zieleń
Ułatwiają koncentrację i odprężają, są to kolory, przy których można i odpoczywać, i pracować.

» Oranż i czerwień
Pobudzają, ożywiają i dodają energii.

» Żółty
Podnosi nastrój, wyzwalając z przygnębienia.

reklama

Światłość w pełni dostępna

Rozjaśniaj pokój, w którym przebywasz, jak największą ilością lamp. Autor książki "Światło - medycyna przyszłości" dr Jacob Liberman twierdzi, że fototerapia to najlepszy sposób na radzenie sobie z brakiem odporności i depresjami. Poleca też korzystanie dwa razy w tygodniu z nowoczesnego solarium.

» Kąpiel w ultrafiolecie
3 minuty spędzone w solarium powodują wzrost stężenia tlenu we krwi, poziomu serotoniny i hormonów seksu. Te zmiany podnoszą naszą witalność.

» Fototerapia
Możesz zaopatrzyć się w lampę do fototerapii.
Ma ona płaski ekran emitujący białe światło o natężeniu równym promieniowaniu słonecznemu w środku lata. Wystarczy kilka seansów naświetlania, by zdecydowanie lepiej się poczuć.

Sprzymierzeńcy pogody ducha

Witamina B1 - zmniejsza depresję i niepokój
Kwas pantotenowy - łagodzi napięcia emocjonalne
Witamina C - zwalcza stres
Witamina E - uczestniczy w dostarczaniu tlenu do mózgu
Cynk - zapewnia prawidłową pracę komórek mózgowych
Magnez - zwalcza stres, napięcie nerwowe, stany lękowe
Mangan - zmniejsza rozdrażnienie i podenerwowanie
Witamina B6 - współuczestniczy w wytwarzaniu neuroprzekaźnika szczęścia

Odjazdowe zapachyOdjazdowe zapachy

Wdychanie olejków delikatnie rozpylonych w powietrzu silnie pobudza ośrodki mózgowe:
» Cytrynowy aktywizuje korę mózgową i zwiększa wydzielanie hormonów radości.
» Różany wyraźnie ożywia i poprawia samopoczucie,
warto też wiedzieć, że leczy nas z uczucia zazdrości.
» Pomarańczowy działa antydepresyjnie i sprawia, że mamy słodkie sny.

 Rozweselający dziurawiec

Nalewka z tego zioła, pita regularnie jesienią, działa jak różowe okulary i poprawia humor. Takiego działania nie mają jednak napary, tylko wyciągi alkoholowe.
Przepis na domowej roboty nalewkę: 10 g dziurwca zalej 500 ml spirytusu, zamknij butelkę i odstaw na 14 dni. Pij 30 kropli rozcieńczonych w 1/4 szklanki wody trzy razy dziennie między posiłkami.

Rozweselający dziurawiecDieta dobrego humoru

Zacznij inaczej się odżywiać, gdyż w jedzeniu znajdują się naturalne składniki wpływające na psychikę. Największe ilości tryptofanu, z którego powstaje serotonina, zawierają takie potrawy, jak:
indyk, chleb, mleko, ser żółty.

Zielone warzywa zawierają chlorofil, w którym jest cytorfina. Za "warzywa dobrego humoru" uchodzą szpinak, zielona sałata, papryka i jarmuż.

» W piwie znajdują się substancje przypominające morfinę.

» Banany zawierają serotoninę - euforyzujący neuroprzekaźnik.

» Czekolada i wyroby czekoladowe dostarczają andaminy, która działa na mózg podobnie jak haszysz (oczywiście z o wiele mniejszym natężeniem), dlatego po słodkości warto sięgnąć szczególnie w chwilach smutku.


Małgorzata Kłeczek
fot.: be&w, ilustr.: Smok 

Źródło: Wróżka nr 11/2004
Tagi:
Już w kioskach: 2020
Wydanie specjalne 1/2022

Pozostań z nami w kontakcie

mail fb pic YouTube

sklep.astromagia.pl