Świąteczne pogotowie

Nawet zachowując umiar w jedzeniu, w święta jesteśmy narażeni na kłopoty z żołądkiem. Czasem wystarczy zmiana diety i mniej ruchu, by pojawiły się objawy niestrawności. Większość z nich można wyleczyć domowymi sposobami.

Herbatka z liści mięty, piołunu i kwiatów rumianku poprawia trawienieZGAGA

Glinka kontra kwasy
1 łyżkę stołową glinki leczniczej przeznaczonej do użytku wewnętrznego (kupisz w aptece lub sklepie zielarskim) rozcieńcz w pół szklanki ciepłej wody. Pij małymi łykami.

Jagody jałowca ugaszą pożar
Aby pozbyć się uczucia palenia w przełyku, rozgryź 10-15 ziaren jałowca i żuj je przez kilka minut.

WZDĘCIA I BÓL BRZUCHA

Przyprawy na płaski brzuch
Przy skłonnościach do wzdęć warto je chrupać profilaktycznie – po każdym posiłku. W razie potrzeby przygotuj aromatyczny napar: 40 g kminku, 30 g kopru włoskiego, 30 g anyżu.
Owoce tych trzech roślin zmiel lub utłucz w moździerzu. Szybko zalej 2 szklankami wrzątku, co zapobiegnie ulotnieniu się olejków eterycznych. Przykryj i odstaw na 10 minut. Pij po małej filiżance kilka razy dziennie.

Herbatka poprawiająca trawienie
Zalej szklanką wrzątku po pół łyżeczki: liści mięty pieprzowej, kwiatów rumianku, liści piołunu. Pozostaw na 15 minut pod przykryciem. Przecedź i wypij powoli. Kurację powtarzaj kilka razy dziennie.

reklama

Akupresura na mdłościNUDNOŚCI I WYMIOTY

Lecznicza herbatka z bylicy  
Czubatą łyżkę ziela bylicypospolitej zalej ¼ litra wrzącej wody. Pozostaw pod przykryciem na minutę. Przecedź. Pij do 3 filiżanek dziennie.

Akupresura na mdłości
Opuszką palca wskazującego masuj przez 60 sekund punkt pokazany na rysunku. Ruch posuwisty w kierunku palców dłoni. Zabieg wykonuj kilka razy w ciągu dnia.

Sposoby na lekkie święta

★ Do posiłków dodawaj posiekane świeże zioła (np. koper, który działa rozkurczowo na jelita i żołądek) i jak najwięcej aromatycznych przypraw (np. majeranek, rozmaryn, tymianek) – pobudzają wydzielanie soków trawiennych.
★ Zrezygnuj z majonezu i śmietany – wybierz potrawy, w których można je zastąpić podobnym w smaku, a dużo chudszym jogurtem naturalnym.
★ Do sałatki ze świeżych warzyw wlej odrobinę octu jabłkowego – zawarty w nim kwas mlekowy i potas przyspieszają usuwanie toksyn z organizmu.

Woda z cytryną i imbirem wspomaga trawienie, oczyszcza organizm z toksyn★ Kompot z suszonych owoców „osłódź” przyprawami (cynamonem, wanilią, mielonymi goździkami) – z powodzeniem zastąpią cukier.
★ Wigilijna kutia dalej będzie pyszna – jeśli wsypiesz do niej tylko połowę cukru zalecanego w przepisie.
★ Zredukuj też ilość cukru w świątecznym keksie (serniku, makowcu) – nie straci na słodkości, jeśli dodasz więcej suszonych owoców (moreli, fig). Warstwa polewy lub lukru też nie jest konieczna, wystarczy mgiełka z cukru pudru.
★ Ogranicz ilość słodkich napojów i pasteryzowanych soków owocowych. Mają w składzie dużo cukru i minimalne ilości składników odżywczych. Z gazowanych napojów całkiem zrezygnuj – powodują wzdęcia.

★ Zadbaj, by na gościnnym stole znalazł się dzbanek wody z plastrami cytryny i imbiru (wspomaga trawienie, oczyszcza organizm z toksyn) albo świeżo wyciśnięty sok z pomarańczy (źródło błonnika). To dużo zdrowsza alternatywa dla gotowych soków i napojów.
★ Obok talerza z ciastami połóż kilka sztuk kiwi – są bogate w witaminę C i podobno hamują apetyt na słodycze (na pewno opłaca się to sprawdzić!).
★ Zamiast okolicznościowych słodyczy (Mikołaj z mlecznej czekolady, 50 g, to około 275 kcal) – na stole postaw kosz dużo zdrowszych i mniej tuczących owoców – mango, mandarynki, ananas.
★ Nie korzystaj z gotowych dań dostępnych w restauracjach lub sklepach. Można z góry przewidzieć, że kupione pierogi, paszteciki i ciasta będą bardziej kaloryczne niż domowe, a na dodatek naszpikowane tzw. polepszaczami smaku.


Marzena Płocka
fot. shutterstock.com

Źródło: Wróżka nr 12/2011
Tagi:
Już w kioskach: 2019


Pozostań z nami w kontakcie

mail fb pic YouTube

Wydanie specjalne 1/2020