Smaki i kolory Orientu

Zima była niezwykła i nie ma na co narzekać, lecz jak zwykle na tzw. przednówku dopada mnie spadek formy. Potrzebuję energii! Co mogłabym zmienić w diecie, aby poczuć przypływ sił witalnych?

Smaki i kolory OrientuPotrzebuję koloru, rześkiego smaku, świeżości… Na lokalnym targu niewesoło: zmęczone warzywa okopowe i blade chemiczne nowalijki. Mijam wietnamską knajpkę i nagle przychodzą wspomnienia cudownych smaków, które znam z podróży do dalekiej Azji – wspaniałe dania z Tajlandii, Singapuru, Malezji czy Wietnamu. Świeżo, rybnie, cytrynowo… 

Pamiętam fantastyczne potrawy przygotowywane przez naszą tajską przyjaciółkę Nop w małej restauracji na plaży Koh Samui, uliczne stragany z jedzeniem – hawker center w Singapurze na Gluttons Bay, gdzie zjeść można jak w doskonałej restauracji, choć nie ma tam ani kelnerów, ani porcelanowej zastawy… O, tak, idę w to! Biegnę do sklepu ze zdrową żywnością i kupuję ryżowy makaron – to będzie podstawa.

W internecie szukam dostawców orientalnych dodatków. Zarówno Tajowie, jak i Wietnamczycy dbają o to, aby składniki dań nie traciły na lekkości. Używają małej ilości tłuszczu, nie zagęszczają sosów i dodają zioła – orzeźwiające, pikantne, choć nie tak jak w kuchni chińskiej, i bardzo aromatyczne. Zrzucimy troszkę zbędnych kilogramów!

Kuchnia dalekiej Azji jest przywołaniem tradycji, która dąży do równowagi. Elementy miękkie łączą się z jędrnymi, gorące z zimnymi, a słodycz przełamuje się smakiem kwaśnym. Aby potrawy zachowały świeżość, przygotowuje je się tuż przed podaniem. Zachęcam do eksperymentów i lekkiego „odtajania” po zimie, aby obudzić uśpione zmysły i ocieplić myśli marzeniami o egzotycznych podróżach. Jak wyczarować orientalne smaki w Polsce? Niezbędny zestaw to makarony ryżowe lub sojowe, sos sojowy, sos rybny, trochę orientalnych przypraw i lekki wok z cienkimi ściankami.

reklama

Zupa z krewetkamiZupa z krewetkami

Aromatyczna, odświeża i lekko rozgrzewa, można przygotować szybko i natychmiast zjeść.

Weź: •kawałek kłącza imbiru, obrany i posiekany •1-2 czerwone chili, posiekane •1-2 łodygi trawy cytrynowej obrane z twardych zewnętrznych liści, rozbite i posiekane •2-3 ząbki czosnku, obrane •1 garść świeżych liści kolendry – kilka listków odłóż do przybrania •olej roślinny •łyżkę nasion kolendry •1-2 szczypty mielonej kurkumy (nie jest konieczna) •filiżankę bulionu warzywnego •2 garście makaronu ryżowego •puszkę mleczka kokosowego •garść oczyszczonych dużych krewetek (pancerzyki i głowy można zachować i ugotować na nich bulion), jeśli nie ma surowych, mogą być krewetki mrożone, można je też zastąpić pokrojoną w kostkę piersią z kurczaka lub pieczarkami •kilka kropli tajskiego sosu rybnego do smaku.

Zmiel w malakserze na wilgotną pastę: imbir, chili, trawę cytrynową, czosnek, większość kolendry z odrobiną oleju roślinnego. Masę przełóż do dużego płaskiego rondla i smaż przez kilka minut, mieszając, aż przyprawy uwolnią aromat. W tym samym czasie zalej wrzątkiem makaron ryżowy i odstaw na 4–5 minut, żeby zmiękł, a następnie odsącz i odstaw na bok. Wlej mleczko kokosowe do rondla z pastą i doprowadź do wrzenia. Zmniejsz płomień, dodaj oczyszczone krewetki i gotuj je 2-3 minuty, aż będą matowe i różowe. Dopraw sosem rybnym i resztą posiekanej kolendry. Rozłóż makaron do 2 misek i nałóż aromatyczną zupę z krewetkami. Od razu podawaj.

Tajski ryżTajski ryż

Najlepiej nadaje się ryż basmati, ale możesz użyć dowolnego białego ryżu. Proponowane warzywa można zastąpić innymi, te wybrałam dla koloru. Sos z dodatkiem orzeszków ziemnych jest często używany także do mięs, zwłaszcza małych szaszłyków z kurczaka lub wieprzowiny (nazywanych satay).

Weź: •ugotowany ryż (al dente) •brokuły (mogą być mrożone, rozmrożone) •pomidorki koktajlowe •jajko roztrzepane lekko z solą i pieprzem •olej do podsmażenia •sos rybny •limonkę.

Zblanszuj brokuły i pokrój wzdłuż. Pomidorki podziel na połówki. Na rozgrzanej patelni podsmaż lekko ryż, dodaj brokuły i pomidorki, zamieszaj. Rozsuń ryż na boki i na środek wlej jajko. Kiedy troszkę się zetnie, wymieszaj całość delikatnie. Skrop odrobiną sosu rybnego i chwileczkę smaż. Wyłóż na talerze, na wierzchu ułóż kilka ćwiartek przekrojonej limonki, posyp świeżą kolendrą. W osobnych miseczkach podawaj sos.

Aby przygotować sos do ryżu, weź: •łyżkę sosu sojowego •łyżkę octu balsamicznego •łyżkę miodu lub cukru trzcinowego •łyżeczkę oleju sezamowego •garść posiekanych orzeszków ziemnych (lub łyżkę masła orzechowego) •świeże papryczki chili (może być pasta). Wszystkie składniki sosu zmiksuj w blenderze, gdy sos jest zbyt gęsty, można dodać nieco ciepłej wody.

Źródło: Wróżka nr 3/2012
Tagi:
Już w kioskach: 2019


Pozostań z nami w kontakcie

mail fb pic YouTube

Wydanie specjalne 1/2020