Coś dla... brzucha

Nigdy nie wiesz, kiedy się odezwie. Na szczęście zazwyczaj słyszysz to tylko ty, ale jak czasem da o sobie znać głośno jakimś bulgotaniem wśród panującej akurat ciszy, robi ci się głupio...

Niekiedy komentujesz, jakby mówiąc do niego, a właściwie dając do zrozumienia ludziom wokół, co to za odgłos: „Cicho, brzuch!”. A burczenie w brzuchu to tylko jeden z objawów wzdęć, które w dodatku zmieniają nasz wygląd i nie pozwalają wcisnąć się w ulubione dżinsy. Coraz częściej kłopoty trawienne lekarze diagnozują jako zespół jelita nadwrażliwego i rozkładają ręce. Przy tym schorzeniu należy znaleźć odpowiednią dietę, na którą twój brzuch nie będzie burczał i nie denerwować się… Nie denerwować się mimo głupiego szefa w pracy, mimo konfliktu z mężem i kłopotów z dziećmi. Tylko jak to osiągnąć?

Na tych stronach odpowiedź może być jedna: praktyka jogi, która nie tylko  pozwala się zrelaksować i odzyskać wewnętrzny spokój, ale także działa  dobroczynnie na narządy wewnętrzne i jelita. Większość asan jogi usprawnia  trawienie, oczyszcza organizm z toksyn. Część pobudza perystaltykę jelit i uwalnia nadmiar gazów. Wśród tych ćwiczeń są wszystkie asany stojące, stanie na głowie i świeca, wszelkie skłony – zarówno z pozycji siedzącej, jak i ze stojącej, pies z głową w dół, supta-virasana – piszę tylko o tych, które pokazywałam już we „Wróżce”.  I do tego skręty – z większą lub mniejszą intensywnością uciskają one, i tym samym masują, narządy wewnętrzne, pobudzając je do pracy, a przede wszystkim  działają wspomagająco na jelita.

Najprostsze takie ćwiczenia, pokazywane tu przed rokiem, to skręty na krześle: siadamy bokiem na siedzeniu krzesła, ze skrętem ciała chwytamy za oparcie i z wdechem wyciągamy kręgosłup jak najmocniej w górę, z wydechem zaś pogłębiamy skręt. Wykonujemy kilka takich oddechów, dopiero w czasie ostatniego  wydechu wraz ze skrętem ciała obracamy również głowę. Potem przesiadamy  się na drugą stronę krzesła i powtarzamy czynność. Tę uproszczoną Bharadvajasanę możemy wykonać nawet w pracy, gdy czujemy w brzuchu rewolucję  albo po prostu jesteśmy znużone siedzeniem za biurkiem, bo skręty, jak wiadomo, dobrze wpływają też na kręgosłup.

Asaną szczególnie polecaną na kłopoty trawienne jest Jathara parivartasana, czyli w dosłownym tłumaczeniu z sanskrytu „skręcanie brzucha”. Pozycja ta aktywizuje wątrobę, śledzionę i trzustkę, leczy nieżyty żołądka, wzmacnia jelita. Systematyczne jej wykonywanie reguluje pracę wszystkich narządów jamy brzusznej.

reklama

Jathara parivartasana

Jathara parivartasana
(wersja uproszczona)

● Połóż się na wznak na macie, kocu, dywanie, ręce rozłóż prostopadle do tułowia, aby ciało przypominało krzyż.
● Z wdechem podnieś nogi zgięte w kolanach do kąta prostego. Pozostań w pozycji na kilka oddechów.

Jathara parivartasana ● Teraz wykonaj wydech i opuść nogi na ziemię po prawej stronie, a głowę zwróć w stronę przeciwną.  Na początku lewe ramię odrywa się od podłogi, więc  – żeby temu zapobiec – możesz w momencie opuszczania nóg chwycić lewą dłonią za nogę od stołu czy krzesła. Pozostań w pozycji na pięć oddechów.

Jathara parivartasana ● Z wdechem podnieś zgięte nogi, na chwilę przytrzymaj je w górze i powtórz wszystkie czynności, obracając nogi w drugą stronę. W czasie ruchu w dół i potem w górę zawsze trzymaj nogi razem.













Jathara parivartasana

Jathara parivartasana
(wersja klasyczna)

● W klasycznej wersji asany nogi powinny być całkowicie wyprostowane (patrz zdj. z lewej), a rzepki kolan przez cały czas podciągnięte.

Jathara parivartasana ● Przy wykonywaniu pozycji kieruj się wskazówkami łatwiejszej wersji. Zwróć uwagę na stopniowe przysuwanie wyprostowanych nóg do rozłożonych na boki, w linii barków, rąk (zdj. z lewej).



Na początku może być też trudne wytrwanie w asanie  przez kilka oddechów, warto więc próbować wersję z kilkoma lub kilkunastoma powtórzeniami w rytmie: z wydechem opuszczamy nogi, z wdechem je podnosimy.

Przy wielu powtórzeniach nie trzeba zostawać w pozycji zbyt długo – można wykonywać ją w rytmie: z wydechem opuszczamy nogi, z wdechem je podnosimy.


Ewa Biała
instruktor hatha-jogi
fot. Elżbieta Socharska, Justyna Cieślikowska

Źródło: Wróżka nr 7/2012
Tagi:
Już w kioskach: 2019


Pozostań z nami w kontakcie

mail fb pic YouTube

Wydanie specjalne 2/2019