Jedz ryby, wygraj z grypą!

Chcesz w porze szalejących wirusów być zdrowa jak ryba? Właśnie ryb, obok wątróbki, grzybów i czosnku, powinnaś jeść teraz jak najwięcej.

Jedz ryby, wygraj z grypą!Na grypę ciągle nie ma mocnych. Wirusy tak szybko zmieniają swoją tożsamość (mutują), że nikt nie może nadążyć z produkowaniem nowych leków i szczepionek. Ale dzięki odkryciom amerykańskich naukowców może wkrótce nie będą już potrzebne! Jak informuje „Federation of American Societies for Experimental Biology Journal”, błyskawiczne mutacje wirusów w organizmie człowieka nie wynikają z wrodzonej podatności na choroby czy z osłabienia – jakby się mogło wydawać – ale ze złego odżywiania. W tym przypadku chodzi o jeden ważny składnik – selen. Jeśli brakuje go w organizmie, co udowodniono w badaniach prowadzonych na gryzoniach – dochodzi nawet do 34 mutacji wirusa.

W praktyce grypa jest trudniejsza do wyleczenia i występuje więcej powikłań. U zwierząt karmionych jedzeniem bogatym w selen mutacji było zaledwie trzy. Skąd ta zależność? A, nieistotne! Szczegóły zostawmy wirusologom. Najważniejsze, że wiemy, co jeść, żeby nie chorować.

Warto wiedzieć, że…
Faceci potrzebują więcej selenu niż kobiety. Zalecana dzienna dawka wynosi dla nich 70 µg/kg, podczas gdy nam wystarcza – 55 µg/kg. U mężczyzn selen gromadzi się w jądrach i przewodach nasiennych, dlatego część zapasów tracą w czasie seksu.

reklama

Menu na odporność, czyli gdzie jest selen?
To pierwiastek rozpowszechniony w przyrodzie jak żaden inny – wchodzi w skład skorupy ziemskiej. Stamtąd przenosi się do atmosfery, a potem do oceanów, mórz i jezior. Dlatego najbogatszym źródłem selenu są ryby i owoce morza. Występuje też w roślinach, które czerpią go prosto z gleby. Choć, o dziwo, w porastających łąki ziołach jest go najmniej.

Wygraj z grypą!RYBY I OWOCE MORZA
łosoś, śledź, sardynki, makrele, a zwłaszcza tuńczyk, krewetki, małże, ostrygi

MIĘSO I JAJKA
kurczak, podroby drobiowe (głównie wątróbka), żółtka kurzych jaj

ROŚLINY
groch i fasola, pomidory, brokuły, kapusta, grzyby, gruszki, czosnek

ZBOŻA
soja, sezam, kukurydza, kasze i otręby, produkty mączne pełnoziarniste, np. chleb żytni razowy, kiełki zbóż


Marzena Płocka
fot. shutterstock.com

Źródło: Wróżka nr 10/2012
Tagi:
Już w kioskach: 2019


Pozostań z nami w kontakcie

mail fb pic YouTube

Wydanie specjalne 1/2020