Sen na lepszą pamięć

Istnieją dowody na to, że niedobór snu może zmniejszać odporność, przyspieszać tycie, powodować kłopoty z cerą… To jeszcze nie wszystko!

Nadmiar snu, tak jak niedobór, nie służy organizmowiBadacze, którzy spotkali się niedawno na dorocznym zjeździe Alzheimer’s Association w Vancouver, ogłosili, że zaburzenia snu wpływają destrukcyjnie także na mózg! Osłabiają zwłaszcza tzw. funkcje kognitywne (czyli te, które umożliwiają zdobywanie wiedzy – pamięć, koncentrację, wnioskowanie).

Co ciekawe, przyczyną „otępienia” komórek mózgowych może być nie tylko niedobór, ale też nadmiar snu – wykazały trwające 14 lat badania z udziałem 15 tys. kobiet. Najgorzej w testach wypadały panie śpiące mniej niż pięć godzin na dobę, jak również te, które w objęciach Morfeusza przebywały więcej niż dziewięć godzin. Ich mózgi po przebudzeniu po prostu... dalej spały!!

Największą bystrością umysłu odznaczały się natomiast kobiety śpiące siedem godzin na dobę. I taką ilość snu zalecają badacze jako najbardziej korzystną dla zdrowia. Poważne wychylenia w jedną lub drugą stronę mogą być groźniejsze, niż myślimy – podnoszą ryzyko między innymi choroby Alzheimera.

reklama

Gdy nie możesz zasnąć

• Napij się ziółek! Najlepsze to: melisa, dziurawiec, szyszki chmielu, waleriana. Możesz tez skosztować ciepłego mleka lub wziąć kąpiel z dodatkiem lawendy. Albo wypróbuj metody, o których nasze babcie nie mogły wiedzieć.

• Rzuć palenie i unikaj dymu z papierosów. Według niemieckich naukowców palacze śpią krócej (poniżej siedmiu godzin) i częściej budzą się w nocy niż ludzie wolni od nałogu.

• Nie korzystaj z komputera ani nawet z komórki
na dwie godziny przed pójściem do łóżka – zdaniem badaczy z USA urządzenia z wyświetlaczami mogą zaburzać produkcję melaniny (dzięki niej zasypiamy i budzimy się o stałych porach).

• Połóż na głowę zimny kompres – radzą naukowcy z University of Pittsburgh School of Medicine! To ostudzi rozgrzaną od natłoku myśli głowę i sen szybciej przyjdzie. W naturze jest tak, że temperatura ciała wieczorem się obniża, żeby ułatwić nam zaśnięcie. Ale przy natłoku myśli (procesy myślowe podnoszą temperaturę mózgu) szanse na zaśnięcie maleją. Wtedy pozostaje ostudzić głowę lodem. 


Marzena Płocka
fot. shutterstock.com


Źródło: Wróżka nr 12/2012
Tagi:
Już w kioskach: 2020
Wydanie specjalne 1/2022

Pozostań z nami w kontakcie

mail fb pic YouTube

sklep.astromagia.pl