Coś dla ducha

Gdy świeci słońce, chce się żyć. Najwyższa pora na refleksję, na sięgnięcie w głąb siebie!!

Gdy się skupimy, możemy znaleźć tam pokłady dobra, życzliwości i optymizmu, które – bez zmiany okoliczności, w jakich przyszło nam żyć – przekształcą nasze zabieganie w uważne bycie „tu i teraz”. Aby wykształcić w sobie tę umiejętność, warto sięgnąć do jogi. Dlaczego fizyczne pozycje ciała mają nam pomóc w dążeniu do duchowego odrodzenia?

W asanach, szczególnie równoważnych, konieczne jest głębokie skupienie, ich praktykowanie koncentruje i wycisza. Z rozbieganym umysłem, przeskakującym z myśli o zakupach na jutrzejsze spotkanie z przyjaciółką, równowagi nie osiągniemy. Dlatego poszukiwanie harmonii w sobie zacznijmy od harmonizowania ciała. Gdy umocnimy się w równowadze fizycznej, odnajdziemy i duchową.

Drzewo (Vrksasana)

Drzewo (Vrksasana)

● Stań równo na obu nogach (w Tadasanie). Przenieś ciężar ciała na lewą nogę, a prawą podnieś, zegnij i – przesuwając kolano w bok – chwyć dłonią za kostkę i ułóż stopę jak najwyżej na lewym udzie. Rzepkę lewego kolana podciągnij, by noga była bardzo mocna.

● Połóż dłonie na biodrach i znajdź równowagę. Gdy będziesz już stać stabilnie, podnieś ręce w górę (patrz: zdjęcie) i wyciągaj je jak drzewo swoje gałęzie i liście do słońca. Oddychaj spokojnie.

● Po chwili wyjdź z pozycji i wykonaj ją, podnosząc lewą nogę.

reklama

Półksiężyc (Ardha ćandrasana)

Półksiężyc (Ardha ćandrasana)

● Stań w dużym rozkroku, skręć prawą stopę do 90 stopni, lewą lekko do środka. Wyciągnij ręce na boki.

● Zginając tułów w prawo, połóż rękę na goleni – jesteś teraz w pozycji Trójkąta (Trikonasana).

● Zegnij prawe kolano, dostaw lewą stopę o pół kroku i przenieś ciężar ciała na prawą stopę. Prawą dłoń przesuń 30 centymetrów przed stopę (dłoń jest mniej więcej w linii małego palca stopy).

● Podnieś lewą nogę do wysokości biodra, odkręć udo na zewnątrz, by kolano i stopa nie opadały i powoli prostuj nogę, na której stoisz. Wyciągnij boki ciała w poziomie, ręce w pionie.

Półksiężyc (Ardha ćandrasana)

● Jeśli jest to na razie za trudne, użyj pod rękę klocka do jogi albo innej podpórki. Możesz też na początku oprzeć nogę w górze na stole, oparciu krzesła, itp.  

Po kilku spokojnych oddechach w asanie ponownie zegnij prawą nogę, a lewą opuść, odstaw do tyłu i wróć do pozycji Trójkąta. Podnieś się do pozycji wyjściowej (duży rozkrok) i zrób asanę na drugą stronę.

 

Lotos (Padmasana)

Lotos (Padmasana)

Asana uważana za symbol jogi, jedna z najważniejszych, bo służąca przede wszystkim do medytacji i ćwiczeń oddechowych.

● Usiądź na brzegu koca z nogami wyprostowanymi.

● Zegnij prawą nogę w kolanie, złap dłońmi stopę i połóż jak najwyżej na lewym udzie, a następnie lewą stopę umieść w taki sam sposób na prawym udzie. Podeszwy stóp zwrócone ku górze, a kolana dotykają podłogi.

● Wyciągnij kręgosłup, który powinien być prosty od podstawy aż do szyi. Dłonie ułóż na kolanach, wnętrzem do góry. Połącz kciuk i palec wskazujący w jnana mudrze (tak jak na zdjęciu).

● Oddychaj głęboko, możesz wykorzystać technikę oddychania opisaną w listopadowym numerze „Wróżki” (Minikurs jogi nr 29).

● Wyjdź z pozycji i powtórz ją, zmieniając skrzyżowanie nóg.

Balansowanie w pozycjach równoważnych (Drzewo i Półksiężyc) daje poczucie stałości i psychicznej równowagi, a dodatkowo obie asany wzmacniają mięśnie nóg i są doskonałe na kobiece kłopoty: i z menstruacją, i hormonalne.


Ewa Biała
instruktor hatha-jogi
fot. Piotr Pulchny/ Czarne-białe
wizaż: Iga Pietryga

Źródło: Wróżka nr 4/2013
Tagi:
Już w kioskach: 2019


Pozostań z nami w kontakcie

mail fb pic YouTube

Wydanie specjalne 2/2019