Chłodniki jak malowane

Latem nasze menu powinno być nasycone kolorem. Przecież jest mnóstwo warzyw i owoców. Wykorzystaj to bogactwo przede wszystkim w kolorowych zupach – chłodnikach!!

Omijam szerokim łukiem kuchenkę i piekarnik. Robię kolorowe chłodniki – współgrają z barwami ogrodu. Są świeże i lekkie, jednak niezwykle pożywne. Miseczka chłodnej zupy wystarcza na posiłek.

Chłodniki znakomicie gaszą pragnienie, regenerują siły i, co ważne, skutecznie uzupełniają płyny w czasie, kiedy ich najbardziej potrzebujemy. Ponadto wzmacniają i uodparniają organizm. Dodawany do nich jogurt jest źródłem zdrowego białka.

Chłodnik biały
Podobne chłodne zupy znajdziemy w różnych szerokościach geograficznych: w Grecji, Turcji czy w Indiach. Podstawą jest gęsty jogurt znany u nas jako bałkański lub grecki, do tego świeże zioła, pikantne dodatki i przyprawy, czasem sok z cytrusów, aromatyczna oliwa.

Weź: •duży pojemnik jogurtu bałkańskiego •świeży ogórek •posiekany ząbek czosnku •kawałek (1 cm) świeżego i posiekanego korzenia imbiru •sok z pomarańczy •½ papryczki chili wypestkowanej i posiekanej •½ czerwonej cebulki drobno posiekanej •pęczek kolendry lub kilka gałązek lubczyku •garstkę uprażonych orzeszków piniowych

Jogurt bałkański roztrzep z sokiem pomarańczowym i imbirem. Dopraw solą i świeżo mielonym pieprzem. Odstaw do lodówki do schłodzenia. Ogórek pokrój w drobną kostkę. Zmieszaj z posiekaną cebulką, czosnkiem i papryczką. Kolendrę posiekaj. Dodaj warzywa i kolendrę do schłodzonego jogurtu, dopraw do smaku, zamieszaj i rozlej do miseczek. Przed podaniem posyp uprażonymi orzeszkami i skrop oliwą.
 

reklama


Chłodnik różowy (botwinka)
Klasyczny chłodnik botwinkowy jest dla mnie kwintesencją lata.

Weź: •pęczek botwinki •2 łyżki ekologicznego koncentratu soku buraczanego •duże opakowanie naturalnego gęstego jogurtu (600 ml) •2 ząbki czosnku •gałązkę lubczyku •pęczek szczypiorku •pęczek koperku •2 średnie surowe ogórki •sól morską •cukier i świeżo mielony pieprz 

Botwinkę wypłucz i posiekaj. Buraczki cieniutko obierz i pokrój w kostkę. Włóż do garnka i zalej niedużą ilością wody. Wrzuć gałązkę lubczyku. Duś przez 10 minut. Dodaj koncentrat soku buraczanego. Odstaw do ostygnięcia. Wymieszaj z dobrym jogurtem naturalnym, wrzuć zgnieciony czosnek, posiekany szczypiorek, sporą garść koperku, pokrojone w drobną kostkę surowe ogórki. Dopraw do smaku solą, cukrem, pieprzem i odstaw na kilka godzin do lodówki. Podawaj z jajkami na twardo.

Chłodnik fioletowy
Niezwykły kolor i kluseczki sprawiają, że ta chłodna zupa uwielbiana jest przez dzieci.

Weź: •½ l jagód plus garstkę do dekoracji •3 łyżki brązowego cukru •2 szklanki wody •łyżeczkę cukru waniliowego z prawdziwej wanilii •½ łyżeczki cynamonu •½ łyżeczki skórki otartej z pomarańczy •kilka goździków •łyżkę octu balsamicznego •¾ szklanki pełnego mleka •4 łyżki serka mascarpone •drobny makaron ugotowany •kilka listków czerwonej bazylii do dekoracji

Jagody wsyp do garnka, wlej szklankę wody, dodaj 3 łyżki brązowego cukru oraz wszystkie przyprawy. Zagotuj i gotuj pod przykryciem przez 10 minut, następnie całość przetrzyj przez sito ustawione nad rondelkiem. Przelej pozostałą na sicie masę szklanką wody, aby wypłukać resztę wartościowych składników. Do przecieru jagodowego dodaj ocet balsamiczny, serek mascarpone i mleko. Dokładnie wymieszaj i wstaw do lodówki, aby dobrze schłodzić. Podawaj z kluseczkami, czerwoną bazylią i kleksem śmietany lub lodami waniliowymi, posypany całymi jagodami.

Chłodnik zielono-różowy
Niezwykle ładny, pastelowy chłodnik, znakomity na letni lunch z dodatkiem grzanki z ciemnego chleba.

Weź: •¼ kg świeżego lub mrożonego zielonego groszku •awokado •sporą garść rukoli •szczypior z 2 cebulek dymek •¼ l naturalnego, gęstego jogurtu •¼ l bulionu warzywnego •sok z lemonki •kilka rzodkiewek •wędzonego łososia pokrojonego w cienkie paseczki •sól morską i świeżo mielony pieprz

Groszek obgotuj delikatnie w osolonej i lekko ocukrzonej wodzie, aby nie stracił koloru. Odcedź i zaraz przelej lodowatą wodą. Przełóż groszek do blendera, dodaj posiekany szczypior i rukolę, obrane i pokrojone w mniejsze kawałki awokado, jogurt, bulion i sok z lemonki. Dopraw solą i pieprzem. Całość dokładnie zmiksuj i porządnie schłodź. Podawaj z łososiem i plasterkami rzodkiewek.

Źródło: Wróżka, nr 7/2015
Tagi:
Już w kioskach: 2019


Pozostań z nami w kontakcie

mail fb pic YouTube

Wydanie specjalne 1/2020