Kiełki: pokarm życia

Chcesz być młoda? Jedz to, co młode! Na przykład kiełki. Są chemicznie czyste i niezwykle odżywcze. 

Kiełki to najbardziej wartościowa postać rośliny. W młodziutkich pędach zamknięte są pokłady witamin, mikroelementów i unikalnych enzymów, dzięki którym nasz organizm wspaniale wchłania wszystko, co w nich cenne.

Idea zjadania świeżych kiełków przywędrowała do nas z Dalekiego Wschodu. Tam się je zjada, by pokrzepić ciało, wzmocnić odporność i pomóc zbolałemu organizmowi leczyć się z rozmaitych chorób. Ale kiełki są również pyszne. Świetne do sałatek, na kanapki albo po prostu jako niskokaloryczna, odżywcza przekąska.

Najlepiej je mieszać, ale jeśli chcesz pozbyć się jakiejś dolegliwości – wybierz te najbardziej odpowiednie i jedz codziennie przez co najmniej 4 tygodnie.

Soczewica 

Jej kiełki mają delikatny smak. Można je jeść zarówno na zimno, jak i na ciepło (wtedy trzeba je dodawać pod koniec gotowania i smażyć bardzo krótko). Zawierają sporo witamin C, E, kwasu foliowego, wapnia, żelaza, fosforu oraz cynku i miedzi. I składają się w 25 proc. z wartościowego białka, dlatego są bardzo odżywcze. 100 gramów ma prawie 110 kcal. Warto je jeść w okresach rekonwalescencji, by wzmocnić organzm.

reklama


Brokuł

Kiełki zawierają bardzo duże ilości sulforafanu (20–30 razy więcej niż w dojrzałej roślinie), dzięki czemu mają silne działanie przeciwnowotworowe. Ponadto pomagają obniżyć ciśnienie krwi, zapobiegają chorobom układu krwionośnego i udarom mózgu, a także dzięki wysokiej zawartości antyoksydantów wzmacniają układ odpornościowy i nerwowy. Mają 57 kcal w 100 gramach.

Rzeżucha

Jej kiełki bogate są w witaminę C, PP, potas, wapń, magnez, lecz także siarkę. Wzbogać w nie swoją dietę, jeśli chcesz mieć piękną skórę, włosy i paznokcie. Najlepiej smakują w sałatkach, kanapkach, pastach. Mają zaledwie 11 kcal. 

Lucerna 

Kiełki są doskonałe i na zimno i na ciepło. Zawierają sporo (około 35 proc.) łatwostrawnego białka i są bogate w witaminę B, żelazo i lecytynę. Jedz je, jeśli borykasz się z anemię albo innymi problemami z krwią, doznajesz silnego stresu oraz masz kłopoty z pamięcią. Kiełki te zawierają tylko 30 kcal w 100 gramach – możesz je jeść tonami, a i tak nie przytyjesz. 

Soja

Ma lekko chrupiące kiełki o bardzo delikatnym smaku. Zawierają dużo białka – około 40 proc., są dobrym źródłem witamin B¹, C, żelaza i fitoestrogenów. By łatwiej się trawiły, najlepiej spożywać je na ciepło (gotuj na parze przez kilka minut przed podaniem). Doskonale łagodzą objawy menopauzy i zapobiegają starzeniu się organizmu. Kaloryczność? 29 kcal w 100 gramach.

Agata Steff, GM
fot. shutterstock 

Tagi:
Już w kioskach: 2019


Pozostań z nami w kontakcie

mail fb pic YouTube

Wydanie specjalne 1/2020