Zamiast chusteczki

Na katar i przeziębienie mistrz jogi B.K.S. Iyengar polecał stanie na głowie, świecę, skłon do przodu w pozycji stojącej, skłon w siadzie i psa z głową w dół.

Wszystko to są pozycje, w których wydzielina z zatok może siłą ciężkości spłynąć do nosa i wtedy możemy się jej pozbyć.

Jeśli nigdy nie stałaś na głowie, nie próbuj tego robić sama – na początku powinno się praktykować sirszasanę pod okiem nauczyciela. Tym bardziej, że jest do niej sporo przeciwwskazań. Jeśli jednak wiesz, jak ją wykonać, spróbuj – wzmocni cały organizm.

Uwaga: we wszystkich pozycjach staraj się oddychać przez nos lub „przepychać" nos wydechami. Żeby zadziałały dobrze, pozostań w nich do kilku minut, dopóki nie poczujesz się zmęczona.

 Skłon (Uttanasana)  

Skłon
(Uttanasana)

• Stań wyprostowana. Z wydechem skłoń się do przodu, nie zginając kolan i połóż palce rąk na podłodze na wysokości barków.
• Rozciągaj się od kości ogonowej do czubka głowy. Jeśli nie możesz z prostymi nogami dotknąć podłogi, połóż dłonie na podpórkach, stołku lub krześle.
• Po kilku oddechach pociągnij głowę w dół i staraj się nią dotknąć do goleni. Kolana są proste. Jeśli nie możesz tego zrobić z dłońmi na podłodze, chwyć się za łydki. Możesz też położyć głowę na siedzisku krzesła.
• Pozostań w pozycji przez 1-2 minuty, oddychając równomiernie. Potem zrób wdech i wyprostuj się.

 Skłon w siadzie (Paścimottanasana)  

Skłon w siadzie
(Paścimottanasana)

• Usiądź prosto ze złączonymi i wyciągniętymi nogami.
• Z wdechem podnieś proste ręce w górę i wydłuż boki ciała, z wydechem zegnij się do przodu z prostym kręgosłupem i złap się za stopy. Na kilka oddechów pozostań w pozycji.
• Przy kolejnym wydechu zegnij łokcie na zewnątrz, aby jeszcze bardziej wydłużyć boki tułowia i otworzyć klatkę piersiową. Zbliż tułów do nóg, na ile możesz.
• Pozostań w pozycji kilka minut, oddychając spokojnie.
• Jeśli nie sięgasz dłońmi do stóp, załóż na stopy pasek i wykonaj obie pozycje, przyciągając tułów do nóg paskiem. Nogi utrzymuj wyprostowane.

 Pies z głową w dół (Adho mukha śwanasana)  

Pies z głową w dół
(Adho mukha śwanasana)

• Usiądź na piętach, następnie połóż brzuch na udach, a czoło na podłodze. Wyciągnij dłonie jak najdalej przed siebie.
• Zostawiając stopy i dłonie na miejscu, podnieś pośladki w górę, wyprostuj nogi i usztywnij ręce w łokciach. Dłonie powinny być rozstawione na szerokość barków, a stopy na szerokość bioder.
• Odpychaj się dłońmi i stopami od podłogi, tak by wyciągać plecy. Wypchnij pośladki jak najwyżej, ale kość ogonową ściągaj ku podłodze. Tył szyi jest długi i rozluźniony.
• Pozostań w pozycji przez 1-2 minuty, oddychaj głęboko. Następnie wróć do pozycji wyjściowej i rozluźnij się.

Ewa Biała
instruktor hatha-jogi
fot. Piotr Pulchny/Czarne-białe
wizaż: Katarzyna Gross

reklama
Źródło: Wróżka nr 11/2014
Tagi:

Zobacz także

Joga Festiwal już za chwilę!

Joga Festiwal już za chwilę!

Joga Festiwal VI Górski Maraton Jogi w Wierchomli Małej rozpoczyna się już 23 sierpnia. »

Joga Festiwal. VI Górski Maraton Jogi w Wierchomli coraz bliżej

Joga Festiwal. VI Górski Maraton Jogi w Wierchomli coraz bliżej

Już za dwa miesiące odbędzie się Joga Festiwal. VI Górski Maraton Jogi w Wierchomli – prawdziwa uczta dla miłośników jogi, doskonałej kuchni i świadomego życia. »

Fit, zero kalorii – obietnica szczupłej sylwetki czy marketingowy chwyt?

Fit, zero kalorii – obietnica szczupłej sylwetki czy marketingowy chwyt?

Czy produkty, które uważamy za zdrowe, rzeczywiście takie są? A jeśli nie, to co z tym fantem zrobić? »

Już w kioskach: 2019


Pozostań z nami w kontakcie

mail fb pic YouTube

Wydanie specjalne 1/2019