Ajurweda na stres: rady dla wszystkich typów osobowości

Życzymy sobie, żeby nowy rok był spokojny. Łatwo powiedzieć! Bo jak pozbyć się stresu? Postępować zgodnie ze swoim typem osobowości!

 

Ajurweda - co to jest?

 

Ajurweda narodziła się w Indiach 5 tysięcy lat temu (słowo „ajurweda” znaczy „wiedza o życiu”). Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) uznała ją za metodę leczniczą. Starożytni mędrcy indyjscy oraz współcześni Hindusi zupełnie inaczej postrzegają zdrowie niż my na Zachodzie. Ajurweda uświadamia, że to umysł – czyli my sami, a nie tabletki czy zabiegi – wywiera największy wpływ na ciało. Stan naszego zdrowia zależy więc od poziomu świadomości.

Według Ajurwedy każdy z nas ma unikatowy typ osobowości. Jeśli go znamy, to łatwiej nam żyć zgodnie z naturą. Ciało wie, co jest dla niego dobre, a co złe. Zostaliśmy wyposażeni w instynkt, trzeba go tylko poczuć i za nim podążać. Każdy typ ciała ma swoje mocne i słabe strony, ich znajomość pozwoli ci na wybranie właściwego sposobu zapobiegania skutkom stresu, który jest przyczyną chorób i starzenia się.

 

Typ VATA

 

To zmienność, powietrze. Ludzie należący do tego typu są ruchliwi, szybko mówią, błyskawicznie myślą. Nie mają problemów z przyswajaniem wiedzy, ale łatwo zapominają to, czego się nauczyli. Często dokucza im bezsenność. Mają skłonność do depresji, tworzenia czarnych scenariuszy, narzekania. W obliczu zagrożenia nie podejmują konfrontacji, wolą poddać się lub uciec. Pieniądze wydają szybko i w sposób nieprzemyślany. Uwielbiają seks. Osoby typu Vata są szczupłe, mają drobne kości. Oczy i włosy ciemne. Skórę suchą ze skłonnością do przedwczesnego starzenia się.

 

Jak poradzić sobie ze stresem?

 

Zacznij uprawiać sport. Najodpowiedniejsze dla ciebie są: pływanie, spacery i biegi na krótkich dystansach. Unikaj wyczerpujących dyscyplin z elementami rywalizacji. Skutecznie wyciszysz się i zrelaksujesz, wykonując proste ćwiczenia oddechowe. Otaczaj się ludźmi cierpliwymi i spokojnymi. Towarzystwo osób głośnych, dynamicznych, a zwłaszcza dominujących źle wpływa na twoją psychikę. Rozprasza cię i wytrąca z równowagi. Aby mieć dużo energii w ciągu dnia, staraj się jeść pożywne, ciepłe śniadania. Rób to bez pośpiechu, w miłej atmosferze. Używaj perfum oraz olejków z nutą pomarańczy i różowego geranium.

reklama

Typ PITTA

 

To intensywność, ogień. Ludzie należący do tego typu łatwo się denerwują, a czasami są nawet agresywni. Bez wahania podejmują walkę i zwykle osiągają swoje cele. Bywają bezpardonowi i dominujący. Wiedzą, czego chcą. Są porywczy, działają pod wpływem impulsu i sporo pieniędzy wydają na przyjemności. Potrafią jednak oszczędzać. Szybko zapalają się do nowych przedsięwzięć, są doskonałymi inicjatorami. Rutyna ich przygnębia. Figle w łóżku interesują ich umiarkowanie. Osoby typu Pitta są średniego wzrostu i średniej budowy. Oczy mają piwne, zielone lub szare, włosy jasnoblond lub rude, skórę jasną, delikatną i skłonną do podrażnień.

 

Jak poradzić sobie ze stresem?

 

Wskazane są dla ciebie sporty wymagające sporego wysiłku: intensywne ćwiczenia na siłowni, podnoszenie ciężarów, biegi na długich dystansach. Najlepiej wyciszysz się podczas medytacji w ruchu. Wypróbuj dynamiczną medytację Osho, świadomy taniec, transowy bieg. Najlepszymi twoimi przyjaciółmi będą ludzie aktywni, kreatywni, lubiący rozmowy na intrygujące cię tematy. Irytują cię nudziarze i kontrolerzy. . Jedz pięć niewielkich posiłków dziennie, ponieważ potrzebujesz na bieżąco uzupełniać zasoby energii. Odpowiednie dla ciebie zapachy powinny zawierać nutę drzewa sandałowego, róży, jaśminu.

 

Typ KAPHA

 

To stabilność, ziemia. Ludzie należący do tego typu mówią wolno, niskim, melodyjnym głosem. Cieszą się głębokim snem oraz znakomitą pamięcią. Są cierpliwi i wytrwali. Lubiani za uprzejmy sposób bycia. W razie zagrożenia wycofują się. Potrafią gromadzić na koncie duże sumy, bo to daje im poczucie bezpieczeństwa. Seks nie ma dla nich wielkiego znaczenia. Osoby typu Kapha miewają skłonność do nadwagi i są solidnej budowy. Mają duże brązowe lub niebieskie oczy. Są szatynami, a ich skóra jest tłusta, bardzo blada i szybko się zanieczyszcza.

 

Jak poradzić sobie ze stresem?

 

Wskazane są dla ciebie wszystkie rodzaje sportu. Wykorzystuj każdą sposobność, żeby wyjść z domu i ruszać się. Masz talent do medytacji i kontemplacji. Dzięki tym technikom możesz osiągnąć stany, o których nie śnią pozostałe typy. Przyjaciół szukaj wśród ludzi o szerokich horyzontach, którzy uzmysłowią ci, że świat jest barwny i że nie warto zamykać się w sobie. Śniadanie możesz spokojnie pominąć. Pierwszy posiłek jedz koło południa.  Z zapachów najodpowiedniejsze są dla ciebie aromaty korzenne, jak jałowiec, eukaliptus, kamfora, goździki.

 

Na ten temat

Ajurweda na stres: rady dla wszystkich typów osobowości

 

1. Pamiętaj, że człowiek jest częścią przyrody i podlega jej prawom, dlatego też powinien kłaść się spać przed godziną 22, a budzić przed wschodem słońca.

2. Dzień będzie udany, jeśli rozpoczniesz go bez pośpiechu. Wolno wstań z łóżka, wypij szklankę ciepłej wody, aby uregulować pracę jelit. Nie śpiesząc się, przystąp do porannej toalety. Po umyciu zębów patyczkiem lub specjalną szczoteczką oczyść także język.

3. Przed kąpielą lub prysznicem dobrze jest wymasować ciało olejem sezamowym. Do zabiegu wystarczą dwie łyżki oleju. Jedną wmasuj energicznie w skórę głowy, używając całych dłoni, a nie tylko palców. Czoło masuj dłońmi w kierunku skroni. Następnie zajmij się karkiem i szyją. Drugą część oleju wetrzyj w stopy. Palce stóp masuj czubkami palców dłoni, podeszwy szybkimi ruchami całych dłoni do przodu i do tyłu. Odczekaj chwilę, aż olej się wchłonie i umyj się letnią wodą.

4. Po kąpieli wykonaj kilka łagodnych asan jogi lub ćwiczeń rozciągających. Następnie poświęć 20 minut na modlitwę lub medytację.

5. Posiłki powinny zawierać sześć rodzajów smaków: słodki, kwaśny, słony, ostry, gorzki, cierpki. Zawsze jedz w spokojnym i przyjemnym otoczeniu.

6. Po obiedzie odpoczywaj przez parę minut albo idź na krótki spacer. Dopiero po takiej przerwie kontynuuj pracę lub inne zajęcia.

7. Późnym popołudniem lub wczesnym wieczorem słuchaj wyciszającej muzyki, czytaj książki, które cię odprężają.

8. Wieczorny posiłek nie powinien zawierać białka zwierzęcego. Na kolację jedz warzywne zupy, wegetariańskie potrawy z ryżu, lekkie pieczywo. 

9. Przed snem nie oglądaj telewizji, staraj się zrelaksować. Natrzyj stopy olejem sezamowym, pozostaw go na minutę i zetrzyj wilgotnym ręcznikiem. Jeżeli nie możesz zasnąć, wstań z łóżka i zapisz myśli, które cię nurtują. Najlepiej w formie pytań, na przykład: Czy mam zmienić pracę? Dlaczego powinnam porozmawiać z szefem? A potem napisz: Odpowiedź znajdę jutro. I z tak oczyszczonym umysłem połóż się spać.

 

Tekst: Anna Forecka

Tagi:

Zobacz także

Dwie godziny ciszy dla mózgu

Dwie godziny ciszy dla mózgu

Brakuje ci sił? Tracisz zapał i wewnętrzny spokój? Nie bagatelizuj tego. Tak reaguje twój mózg, kiedy na gwałt potrzebuje… pomilczeć. »

Ajurweda na wzmocnienie odporności

Ajurweda na wzmocnienie odporności

Jak skutecznie zwalczyć infekcje i wzmocnić nasz organizm? »

Coaching: nie wszystko musisz robić sama

Coaching: nie wszystko musisz robić sama

Planujesz dzień nie tylko sobie, ale też bliskim? Ogarnia cię panika, gdy ktoś próbuje przejąć kontrolę? Jesteś przekonana, że bez ciebie wszystko się zawali? Uważaj, zapłacisz za to zdrowiem!!! »

Już w kioskach: Maj 2018

Pozostań z nami w kontakcie

mail fb pic YouTube
Wydanie specjalne 1/2018