Asany i zmiany

Co takiego niezwykłego jest w zwyczajnej na pozór gimnastyce ze Wschodu? Jak to możliwe, że dzięki ćwiczeniom można nie tylko wzmocnić ciało, ale też zyskać pewność siebie, energię i dobry nastrój?

Asany i zmiany– Nieraz widziałam, jak osoby, które gdy zapisywały się na jogę, były bezrobotne, samotne, często bez nadziei na znalezienie pracy, kogoś bliskiego... po jakimś czasie zmieniały swoje życie. Odzyskiwały energię, wigor, nabierały radości, a w efekcie znajdowały znajomych, pracę albo otwierały własną firmę – opowiada Joanna Jedynak, nauczycielka jogi z warszawskiej szkoły Joga Foksal.

Co ma gimnastyka do własnej firmy? Wyjaśnijmy to sobie od razu. Nie ma w tym żadnej magii. To nie tak, że idziesz na jogę, a po miesiącu wszystkie twoje kłopoty znikają, a ty stajesz się inną osobą. Z drugiej strony – jeśli ćwiczysz regularnie, coś się jednak w tobie zmienia. No właśnie – co?

Po pierwsze, regularne ćwiczenie jogi wzmacnia ciało i daje siłę fizyczną. Po drugie, kiedy ćwiczymy, zaczynamy inaczej odczuwać własne ciało i mieć nad nim większą kontrolę. Po trzecie, konieczność skupiania się na dokładnym wykonywaniu asan sprawia, że uczymy się koncentrować, a właśnie z tym – umówmy się – ma problemy większość z nas. Niby jasne, ale jak to się wszystko ma do uzyskiwania większej pewności siebie i – na przykład – skutecznego poszukiwania pracy?

– To jest nieuchwytny proces, ale prawda jest taka, że jeśli stajemy się silniejsi fizycznie i zaczynamy się lepiej czuć we własnym ciele, to zmiany zachodzą również w naszej psychice – tłumaczy Joanna Jedynak. – To trochę tak jak z dobrze dobranym strojem. Lepiej wyglądasz, lepiej się czujesz. A to, jak się czujesz, oddziałuje na twoje otoczenie. I wtedy życie powoli się zmienia. Otoczenie zaczyna cię postrzegać inaczej, a ty zauważasz nowe możliwości. I korzystasz z nich. Tylko tyle i aż tyle...

Jeśli więc brakuje ci pewności siebie, masz poczucie, że nie jesteś zbyt wiele warta albo jesteś nieśmiała, wypróbuj pokazane na sąsiedniej stronie asany. Pierwsza z nich to Virabhadrasana I, która rozszerza klatkę piersiową i pogłębia oddech oraz wzmacnia nogi i usuwa sztywność bioder. Buduje siłę i zaufanie do siebie. Dodaje odwagi! Kolejna – Vrksasana wzmacnia mięśnie nóg, daje poczucie fizycznej i psychicznej równowagi.

reklama

Pranajama
Ćwiczenia oddechowe w systemie jogi. Ich celem jest panowanie nad oddechem i bycie nieustannie świadomym jego przebiegu. Podczas świadomego oddychania wyciszamy emocje i koncentrujemy się na własnym wnętrzu. Prawidłowy (praniczny) oddech pomaga nam oczyścić system nerwowy oraz resztę ciała z toksyn.

Jak ćwiczyć
• W uporządkowanym i dobrze przewietrzonym pomieszczeniu albo na powietrzu.
• Pozycjom jogi powinna towarzyszyć cisza, wyłączamy więc radio i telewizor.
• Ćwiczymy z pustym żołądkiem, co najmniej 2-3 godziny po posiłku.
• Do ćwiczeń wkładamy wygodny strój (najlepiej gdy nie zakrywa łokci ani kolan).
• Asany wykonujemy boso.
• Nie ćwiczymy bezpośrednio po wizycie w solarium, długim przebywaniu na słońcu, po masażu.

Trenując jogę, zapobiegamy chorobom, zmniejszamy stres i uelastyczniamy ciało. Ćwicz, kiedy tylko chcesz – kiedy poczujesz się zmęczona, zirytowana, gdy łapie cię choroba albo po prostu, gdy masz zły nastrój. Możesz to robić nawet kilka razy dziennie.

Pozycje dodające pewności siebie i siły życiowej


Virabhadrasana IVirabhadrasana I
• Stań prosto z połączonymi stopami, wyprostuj kręgosłup, wydłuż tył szyi, napnij mięśnie nóg, opuść wyprostowane ramiona, unieś mostek do góry.
• Podnieś ręce nad głową, wyciągnij dłonie i połącz je.
• Wykonaj głęboki wdech i stań w rozkroku (około 120 cm).
• Wykonaj wydech i obróć się w prawo. Prawą stopę skręć w prawo o 90 stopni, a lewą o około 30 w prawo. Zegnij prawe kolano tak, by znalazło się nad kostką w jednej linii z piętą. Wyprostuj lewą nogę,
• Wyciągnij kręgosłup, rozszerz klatkę piersiową i odchyl głowę, spoglądaj na złączone dłonie.
• Powtórz asanę na drugą stronę.

Vrksasana. Pozycja drzewa.Vrksasana. Pozycja drzewa.
• Stań prosto z połączonymi stopami, napnij mięśnie nóg, podciągnij rzepki kolanowe do góry, wyciągnij kręgosłup i wyprostuj się.
• Zegnij prawą nogę w kolanie i umieść stopę na wewnętrznym lewym udzie palcami w dół, dociśnij ją.
• Utrzymuj równowagę na lewej nodze, unieś ręce do góry, jeśli możesz, połącz je.
• Pozostań w pozycji kilkanaście sekund. Oddychaj swobodnie. Opuść ramiona, nogę, połącz stopy, wyprostuj się.
• Powtórz pozycję, stojąc na prawej nodze.


Na zdjęciach Joanna Jedynak, nauczycielka jogi z warszawskiej szkoły JOGA FOKSAL


Magda Patryas
Elżbieta Socharska

Źródło: Wróżka nr 8/2010
Tagi:
Już w kioskach: 2019


Pozostań z nami w kontakcie

mail fb pic YouTube