Papież w dyskotece

Spór między ateistami i wierzącymi nie jest niczym nowym. Był czas dysput filozoficznych i sięgania po miecze. Dziś ta odwieczna walka przenosi się na filmy reklamowe, plakaty i billboardy...

Papież w dyskotece Kiedy firma Benetton rozpoczęła swoją „Boską kampanię reklamową”, plakaty z księżmi i zakonnicami w miłosnych pozach spędzały sen z powiek wielu kapłanom.

Czas coś z tym zrobić! Czas podjąć wyzwanie, nim reklama całkowicie zawłaszczy sacrum! – grzmiał kardynał Ersilio Tonini na zwołanym w 1999 roku Specjalnym Zgromadzeniu Synodu Biskupów poświęconemu Europie.

I choć w środowisku Watykanu kardynał miał opinię tego, który w swoich wystąpieniach ma skłonność do przesady, tym razem nie napotkał głosów sprzeciwu. Uczestnicy synodu zgadzali się z nim całkowicie. Od kiedy bowiem w 1990 roku firma odzieżowa Benetton rozpoczęła w całej Europie swoją „Boską kampanię reklamową”, widniejące na jej plakatach wizerunki księży i zakonnic w miłosnych pozach spędzały sen z powiek kapłanom i znacznej części wiernych.

Wprawdzie reklamy z motywami religijnymi ukazywały się już wcześniej, ale były to wypadki sporadyczne i po ostrych sprzeciwach Kościoła udawało się je zablokować. Jednak po kampanii Benettona lawina reklam z wizerunkami księży, zakonnic, świętych i samego Jezusa ruszyła z impetem i – z czego zdawali sobie sprawę wszyscy – nie można już było jej zatrzymać. Oliwy do ognia dolało też przyznanie autorom tej kampanii prestiżowej dla „reklamiarzy” nagrody Eurobest Award. Na nic zdały się protesty wiernych organizowane na całym świecie, a także specjalny Dokument Papieskiej Rady do Spraw Środków Społecznego Przekazu, uchwalony jeszcze w 1997 roku, określający zasady etyki reklamy.

reklama

Na ogromnych billboardach ukazywała się postać Chrystusa Frasobliwego reklamującego litewskie piwo. Francuska firma odzieżowa prezentowała obraz ostatniej wieczerzy, na której zamiast apostołów za stołem siedzą półnagie modelki. W Irlandii szokował plakat reklamujący dyskoteki, na którym widniało zdjęcie papieża Jana Pawła II z piwem w ręku, tulącego do siebie striptizerkę.

Kampanię reklamową z „ukrzyżowanym” kurczakiem zorganizowała w 2007 roku PETA, organizacja broniąca praw zwierząt i promująca wegetarianizm. Pod spodem, na czerwonym tle, umieszczono napis: „Zanim skonał, był bity, poniżany, przypalany, maltretowany i cierpiał godzinami”. Reklama irlandzkiego portalu bukmacherskiego ukazywała Jezusa i uczniów oddających się przy Ostatniej Wieczerzy hazardowi. Scenie zaaranżowanej jak obraz Leonarda towarzyszy hasło: „Jest miejsce na zabawę i grę”.

Emitowana w głównym programie belgijskiej telewizji publicznej reklama kanału Plug TV przedstawiała Jezusa jako grubasa podrywającego w nocnym klubie skąpo ubrane dziewczyny, a agencja reklamowa McCann Erickson prezentowała w Belgii swoją reklamę przedstawiającą Jezusa w otoczeniu specjalistów ds. marki, którzy przekonują, że to krzyż jest najodpowiedniejszym logo.

Po motywy religijne sięgnęły również tak ogromne koncerny, jak Ford czy Coca-Cola, która na jednym z filmów reklamowych „amerykańskiej królowej wśród napojów” pokazała, jak ksiądz katolicki rysuje znak krzyża na czole pięknej modelki, umoczywszy wcześniej palec w puszce z coca-colą, niczym w świętym oleju.

W Polsce wycofano z emisji reklamę napoju redbull, na której do stajenki przychodzi nie trzech, a czterech króli i jeden z nich przynosi w prezencie nowo narodzonemu karton energetycznego napoju. Do motywów religijnych odwołali się też twórcy reklamy radia RMF FM, w której mężczyzna swoim spojrzeniem uwodzi kontrolujące go policjantki. Zamiast mandatu otrzymuje kartkę z telefonem do jednej z nich. W epilogu okazuje się, że kierowca jest księdzem.

Źródło: Wróżka nr 8/2010
Tagi:
Już w kioskach: 2019


Pozostań z nami w kontakcie

mail fb pic YouTube

Wydanie specjalne 2/2019